ارتباط شیرین کننده‌های مصنوعی با دیابت نوع 2 و چاقی

 17 ژوئیه 2017- بر اساس یک بازنگری جدید بر مطالعات گذشته، شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چاقی وبیماریهای قلبی ارتباط داشته باشند.

شواهد ارائه شده در مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی پزشکی کانادا نشان می دهد که این نوع از شیرین کننده‌ها درحالیکه برای کمک به کاهش وزن طراحی و تولید شده‌اند اما درحقیقت می‌توانند اثراتی منفی بر متابولیسم، اشتها و باکتریهای روده بر جا گذارند. البته محققان دانشگاه مانیتوبا تاکید کردند که مطالعات دراز مدتی در مورد این موضوع  وجود ندارد و به تحقیقات بیشتری برای اثبات  این ارتباط نیاز دارند.

 محققان برای درک تأثیرات شیرین کننده‌های مصنوعی بر مارکرهای سلامت به مقایسه‌ی مطالعات انجام شده بر روی بالغین و نوجوانان پرداختند و نمایه‌ی توده‌ی بدنی، وزن، چاقی و سایر نشانگرهای زیستی آنها را بررسی کردند.  نتایج این آنالیز‌ها نشان داد هیچ تأثیر ماندگاری با مصرف این نوع شیرین کننده بر کاهش وزن مشاهده نمی‌شود، حتی در برخی مطالعات استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی با افزایش وزن، افزایش اندازه‌ی دور کمر و افزایش میزان چاقی، فشارخون، دیابت نوع 2 و حوادث قلبی همراه بوده است.

 شواهد موجود به وضوح مزایای این نوشیدنیهای غیر قندی برای مدیریت وزن را رد می‌کند و داده‌های مشاهداتی نشان می‌دهد که مصرف منظم شیرین کننده‌های غیر مغذی (فاقد قند) ممکن است با افزایش BMI و خطرات کاردیومتابولیکی همراه باشد.

 محققان بر این باورند که این یافته، مزایای شیرین کننده‌های مصنوعی برای کاهش وزن را بخصوص با توجه به نتایج چندین مطالعه‌ی دراز مدت موجود، زیر سوال می‌برد.

 دکتر Meghan Azad نویسنده‌ی اصلی این مقاله گفت: تا زمانی که اثرات سلامت دراز مدت این شیرین کننده‌های مصنوعی به طور کامل مشخص نشده است، احتیاط لازم است، با توجه به گسترش و افزایش استفاده از شیرین کننده‌های مصنوعی و با توجه به اپیدمی چاقی کنونی و بیماریهای مرتبط با آن، به تحقیقات بیشتری برای تعیین خطرات و مزایای دراز مدت این محصولات نیاز داریم.

 تیم تحقیقاتی دکتر Azad در حال طراحی یک مطالعه‌ی جدید به منظور درک تأثیر مصرف این شیرین کننده‌ها بر افزایش وزن، متابولیسم  و باکتریهای روده‌ای زنان باردار هستند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/artificial-sweeteners-associated-with-type-2-diabetes-and-obesity-95749475.html